Lichaamsgerichte psychotherapie

Wat is lichaamsgerichte psychotherapie?

Lichaamsgerichte therapie is een geïntegreerde benadering van hoofd, 

lichaam en hart.

We maken contact met je lijf, gedachten en gevoelens, zodat hier meer verbinding en afstemming in ontstaat.

 

Waarom is een lichamelijke benadering belangrijk?

We weten hoe we ons voelen, door ons lijf.

Hoe weet je dat je boos bent? Dat voel je in je lijf. 

Hoe weet je dat je veel in je hoofd zit? Dat weet je omdat je hoofd druk is, je voelt je lijf niet of nauwelijks, je hebt misschien een frons, je kaken klemmen op elkaar en je negeert de signalen van je lijf om even te gaan lopen of naar de wc te gaan of iets anders. 

LIchaamsgerichte psychotherapie contactoefening

Ons lijf reageert direct als er iets verandert.

Bijvoorbeeld: een deur knalt dicht en je schrikt. Je houdt waarschijnlijk direct je adem in en je spieren spannen zich samen. Als je door hebt waar je van geschrokken bent en dat het niet gevaarlijk voor je is, dan ga je weer dieper ademen en ontspannen de spieren in je lijf zich weer.

Zo zijn er door de dag heen voortdurend situaties waar je lijf op reageert. Je baas die een kritische opmerking maakt over je werk, je partner die zonder iets te zeggen de deur uitloopt, druk verkeer, een cadeau van je kind, een mooi nummer dat je hoort, etc. Je lijf past zich voortdurend aan aan de situatie. Net als je gedachten en je gevoelens.

En als je de ruimte neemt om te ervaren wat er in je hoofd, hart en lichaam gebeurt en hieraan gehoor te geven, dan stroom je lekker.

 

Spanning vastzetten

Regelmatig nemen we daar helaas de ruimte niet voor. De spanningen in ons lijf kunnen niet stromen en blijven hangen. Die zetten we vast in ons lijf. We worden niet boos op onze baas, maar we worden boos op de caissière, bijvoorbeeld.

Vaak leren we al op jonge leeftijd af om de impulsen van ons lijf te volgen. Als een klein kind boos is, zie je dat in het hele lijf. Het kind schreeuwt en maakt grote bewegingen en wil misschien slaan of schoppen. Al vroeg leren we dat dit niet wenselijk is: mama of papa wordt boos als we schoppen, dus houden we het maar in. Als dit vaak gebeurt dan leren we op een bepaalde manier om te gaan met onszelf en onze emoties.

Maar die energie is nog wel aanwezig. Ergens in het lijf zit nog die schopbeweging, de schreeuw. Daar doen we wat anders mee: we richten hem bijvoorbeeld naar binnen en worden boos op onszelf. Of we stoppen hem heel diep weg en doen alsof hij niet bestaat. Of we richten hem op iemand anders, gooien de lading over iemand anders heen. Of we richten ons helemaal op de ander en gaan precies doen wat we denken dat de ander van ons wil. Of nog weer anders. Zo ontwikkelen we allemaal onze manieren om om te gaan met de energie in ons lijf. Dat is ons karakter, zeggen we dan. Bijvoorbeeld jezelf altijd inhouden. Of altijd zorgen voor anderen. Of je vooral op een doel richten. 

 

Op zich is daar niets mis mee. Het kan ons alleen ook in de weg gaan zitten. Als we niet meer weten hoe we anders kunnen reageren. Als we vastzitten in patronen en daar last van hebben. 

Als we misschien wel weten hoe het anders moet, maar het lukt gewoon niet. Als we moe of burn out worden. Of als we depressieve gevoelens en gedachten krijgen. Of als we niet meer goed kunnen ontspannen en genieten. Of als we heel veel woede voelen. Als we bitter worden. Als we voortdurend alles onder controle moeten houden. Als we ons nergens helemaal veilig of thuis voelen. Als we ons gevangen voelen. Als we geen echt contact durven maken. Als we geen relaties durven aangaan.

 

Verbinding met hoofd, hart en lijf

Door te werken met zowel het lichaam, gedachten en gevoelens, maken we contact met alles wat er in je leeft. Ook als het hoofd wat anders wil dan het lijf of het hart. 

Door echt contact te maken met je lijf, je lichaamsbewustzijn; door de energie in je lijf in beweging te brengen, door meer adem, ontstaat er letterlijk meer ruimte in je. Ruimte om meer te voelen, meer te ademen, meer te leven. 

Daarmee kunnen er ook nieuwe mogelijkheden ontstaan, bijvoorbeeld om dingen anders te doen. 

 

Innerlijk weten

Lichaamsgerichte therapie gaat uit van ieders eigen wijsheid. Het gaat niet om advies of tips hoe dingen anders te doen of 'de juiste manier'. In lichaamswerk gaan we uit van contact maken met de wijsheid die in jou leeft, jouw eigen wijsheid. Uiteindelijk kan alleen jij bepalen wat goed is voor jou.

 

Hoe werkt het?

Via lichaamsbewustzijn, lichaamswerk, bio-energetica, ademwerk, systemisch werk en bodydrama maak je contact met wat er in jou leeft. Een zelfonderzoek met mildheid naar jezelf en open nieuwsgierigheid. 

Zo leer je meer over jezelf. Je gaat jezelf meer accepteren. Je leert manieren om je energie in beweging te zetten, op te laden of juist te ontladen. Je ontdekt mogelijkheden om anders met jezelf, situaties of mensen om te gaan. En je zult merken dat je jezelf en je leven anders gaat ervaren. Je krijgt meer ruimte. Je voelt meer leven, meer vitaliteit, meer plezier. 

 

Onderzoek in mildheid en open nieuwsgierigheid

Ik begeleid je daarbij en ondersteun je in jouw proces. Mildheid naar jezelf, openheid en nieuwsgierigheid staan daarbij centraal.